BLOGOSFERA

Dwa tygodnie temu zakończyły się warsztaty kreatywnego pisania, na które miałem przyjemność uczęszczać. Spotkania prowadziła Pani Alicja Masłowska-Burnos. Pisarka, fizjoterapeutka, a przede wszystkim osoba niezwykle ciepła, życiowa i empatyczna. Na warsztaty uczęszczało około dziesięć osób a spotykaliśmy się co poniedziałek przez dwa miesiące.

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą


Pierwsze spotkanie miało charakter organizacyjny i poznawczy. Na początek dostaliśmy od Pani Alicji kartkę z twarzami o różnych minach i naszym zadaniem było wskazać, która odpowiada naszemu obecnemu nastrojowi. Następnie otrzymaliśmy skrypt opracowany przez Panią Alicję, ale autorstwa Katarzyny Bondy. Skrypt był naszą bazą i opoką do napisania własnego opowiadania, Kiedy w domu na spokojnie przejrzałem skrypt to część rzeczy pamiętałem z lekcji języka 
polskiego, a część pierwszy raz widziałem na oczy. Informacje typu narracja drugoosobowa, czy stempel czasowy były dla mnie nowością. Na koniec pierwszego spotkania dostaliśmy ćwiczenie polegające na wskazaniu osób, które według nas byłyby najbardziej przydatne podczas apokalipsy. Zadanie wbrew pozorom łatwe, sprawiło troszkę trudności, ponieważ było bardzo prowokujące i podchwytliwe, a przy tym bardzo ciekawe.

Obraz może zawierać: 5 osób, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą i w budynku


Na drugim spotkaniu zaczynaliśmy zapoznawać się z czym związane jest same pisanie bloga czy książki. Okazało się, że jest to spory kawałek chleba. Następnie naszym zadaniem było zrobienie małej "selekcji". Mianowicie dokonaliśmy podziału na mężczyzn i kobiety oraz przydzieliliśmy 
ich do poszczególnych grup wiekowych, np. mężczyźni w wieku 19-25, czy kobiety w wieku 
40-60. Ćwiczenie miało pokazać jaką tematyką interesują się osobno mężczyźni a osobno kobiety 


w określonym wieku. Jest to ważne, gdyż książka ma trafić do określonej grupy i warto o tym pamiętać przy pisaniu jej. Na kolejnych spotkaniach dostawaliśmy stopniowo zastrzyk nowych informacji. Gatunki powieści chyba każdy mniej więcej zna i też wie co go interesuje. 
Powtórzyliśmy sobie te gatunki a są nimi: książka przygodowa, powieść fantastyczna, kryminał, horror, komedia, melodramat, czy powieść klasyczna. Następnie, co było chyba jednym
z najtrudniejszych zadań, przynajmniej dla mnie, było dokonanie ankiety wiedzy o swoich bohaterze. Składa się ona dosłownie z 45 punktów, począwszy od imienia i nazwiska, przez jego hobby, temperament, gust, a skończywszy na jego stosunku do śmierci, piętnie achillesowym, czy największej tajemnicy jaką skrywa. Był to też moment w którym każdy z uczestników mniej więcej wiedział co chce opisać, jaką historię przedstawić i jak będzie skonstruowany świat przedstawiony 
w jego opowiadaniu. Dla mnie cennymi informacjami była wspomniana wcześniej narracja drugoosobowa, która pojawia się np. w kazaniach, ale także półpauza dialogowa, czy mix narracyjny.

Obraz może zawierać: 4 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, tabela i w budynku


Na ostatnim spotkaniu uczestnicy czytali swoje opowiadania. Każdy dał z siebie wszystko i wyszły na prawdę piękne rzeczy. Ja napisałem opowiadanie społeczno-psychologiczne, o studencie, który 
ma problem z otaczającą go nową rzeczywistością oraz odnalezieniem się w wielkim mieście. Mi osobiście bardzo się podobało, wiedza jaką zdobyłem zostanie ze mną już na zawsze i cieszę się, 
że mogłem uczestniczyć w tych warsztatach.

Obraz może zawierać: kwiat
Arkadiusz Jadach

Komentarze

Popularne posty